• Mia

Dokáže sa dnes spisovateľ uživiť?

Alebo prečo a ako vzniklo EZOPO.

Začínajúci spisovatelia na Slovensku majú len malé vyhliadky na úspech. Všetky peniaze často minú na vydanie knihy ešte skôr, ako stihnú ľuďom povedať, že knihu vôbec napísali. Editovanie, tlač, grafika, ilustrácie, distribúcia, skladovanie, to všetko je pre neznámeho autora veľká finančná záťaž.



V slovenských pomeroch získa autor z predaja kníh 5 až 10% z maloobchodnej ceny. V praxi to znamená, že v priemere autor dostane 60 centov za jednu knihu. Ak som teda na knihe pracovala povedzme rok a nemala som žiaden príjem a chcem, aby mi kniha „zarobila“ aspoň na život, potrebovala by som ich predať aspoň 20 000. To by znamenalo príjem 1000 eur mesačne. Čo teda stále nie je veľká sláva...

Hneď prvý a zásadný problém: predať 20 000 kníh na Slovensku, tobôž ak sa bavíme o začínajúcich autoroch, je úplne sci-fi. Za bestseller sa v našich zemepisných šírkach považuje ročný predaj v náklade viac ako 3 000 kníh. Ak teda predám 3 000 kníh, môžem si fandiť, že som napísala bestseller, ale zarobila som na ňom dokopy 1 800 eur. Keď som na knihe pracovala rok, tak môj celkový honorár predstavuje príjem 150 eur mesačne. Byť začínajúcim spisovateľom na plný úväzok jednoducho nevychádza.


Ja spisovateľka chvalabohu nie som, živím sa ako moji parťáci z EZOPO ako marketérka. A práve reklama k nám pred dvoma rokmi priviedla prvého záujemcu o vydanie kníh. Vedeli sme, že ak má vydanie knihy dávať zmysel, musíme to urobiť úplne inak. Bez toho, aby výroba a distribúcia zhltla 90% a nám ostalo veľké nič na propagáciu knihy.



Zamysleli sme sa a celé vydávanie kníh sme obrátili hore nohami.

Skôr, ako sme knihu pustili do produkcie, ukázali sme rukopis a ukážky z neho ľuďom. „Zavesili“ sme knihu na crowdfundingovú platformu, kde kniha musela prejsť skúškou života. Za 45 dní si musela vďaka predstaveniu cez autorku získať srdcia dostatku ľudí, ktorí si ju boli ochotní kúpiť.

Na produkciu knihy a pokrytie marketingových nákladov je potrebná suma minimálne 5 000 eur. Cieľ sme dosiahli vari za pár dní a za celé obdobie sme potrebnú sumu prekročili mnohonásobne. Vďaka jej krásnym knihám a dobrej kampani si ju ľudia začali všímať stále viac a celkový výsledok dosiahol neuveriteľných 10 300 predaných kníh za rok 2019.


Crowdfunding kampane sú v podstate taká malá veľká talentshow. Vďaka kampaniam a sprievodnému marketingu objavujeme talenty. Z neobjavených talentov sa stávajú známi autori, z ich nepoznaných kníh obľúbené slovenské bestsellery.

Našli sme spôsob, ako spisovateľov efektívne zviditeľniť a ako priblížiť ich projekt tisíckam ľudí. Bez toho, aby sa spisovatelia zadlžovali.

Keď sme úspešne zopakovali nový model vydávania aj na ďalších dvoch tituloch, bolo nám jasné, že túto možnosť chceme otvoriť všetkým začínajúcim autorom. Aj preto vznikla vydavateľská platforma EZOPO, ktorá chce spisovateľom ukázať nové príležitosti, zviditeľniť ich, dostať ich k viacerým ľuďom a dať im novú radosť z písania.


Poznáte autorov, ktorým by sme vedeli pomôcť?


Sem s nimi!